شمع و قالب شمع

روش ساخت قالب شمع و قالب های سیلیکونی شمع

ساخت قالب شمع

روش ساخت قالب شمع و قالب های سیلیکونی شمع

 

در بین شمع سازها این ضرب المثل این طوری استفاده میشه که” مواد اولیه خوبه که شمع خوب میده”. تنوع ظاهری شمع با تنوع قالب های اون شناخته میشه. هر شمع متفاوت به لحاظ شکل ظاهری و هندسی که می بینین در قالب متفاوت ساخته شده. در این نوشته انواع قالب ها رو بررسی می کنیم و کاربردی ترین نکات مربوط به ساخت و خرید قالب شمع سازی رو برای شما توضیح میدم. بعد از اون شمع های تولید شده با اون قالب رو هم براتون مثال میزنم.

 

قبل از شروع آموزش ساخت قالب شمع، لازمه بدونیم چند نوع قالب شمع تو بازار داریم، بعد از اون با بررسی اطلاعات به دست آمده شروع به آموزش ساخت قالب شمع می کنیم پس با من همراه باشین.

 

ساخت قالب شمع

انواع قالب شمع سازی

 

  • قالب های سیلیکونی
  • قالب های فلزی
  • قالب های پلاستیکی
  • قالب های صنعتی

 

آموزش شمع سازی با قالب های سیلیکونی

 

این قالب ها از سقت شدن مایع سیلیکون ساخته شده و خیلی انعطاف پذیر هستن. انعطاف پذیری این قالب ها باعث شده که اکثر شمع های با ظرافت بالا با این قالب ساخته بشه. در ادامه ۲ نوع قالب سیلیکون که بیشتربن کاربرد را در شمع سازی دارن رو با هم بررسی می کنیم.

قالب های سیلیکونی یک تیکه
قالب های یک تکه از یک جز ساخته شده و برای خارج کردن شمع انرژی زیادی نیاز نیست و به راحتی جدا میشه. معمولا شمع های کوچیک و ارزان قیمت با این قالب ها تولید می شه.

 

ساخت قالب شمع

 

قالب های سیلیکونی دو تیکه
من به نمونه از قالب های دو تکه که تو کارگاه داشتم رو براتون اینجا میذارم تا بینین. این قالب از دست های یک زوج جوون گرفته شده و برای همین هم اسم شمعی که باهاش درست شد رو تندیس عشق گذاشتیم. دست های این مرد و زن عاشق درون مواد قرار گرفتن و بعد از خشک شدن مواد از شکل دست اون ها قالب سیلیکون ساخته شد.

 

آموزش شمع سازی با قالب فلزی

 

تولید قالب فلزی تو کارگاه ها و کارخانه های مخصوصی انجام میشه. این تولیدات به صورت انبوه (چند هزار تایی) و از یک نوع قالب صورت می گیره. شما برای ساخت قالب خاص خود باید سراغ آهنگران و یا سی ان سی کارها برین. ابعاد و اندازه ها رو پیدا کنین تا قالب مد نظر شما رو طراحی و تولید کنن. به دلیل خاص بودن طرح شما و جنس فلزی قالب مطمئنا هزینه تمام شده خیلی بالاتر از نمونه های آماده تو بازار هست.

مهمترین دلیل استفاده از قالب های فلزی مجکم بودن اونه. برای بهتر شدن کیفیت شمع باید به دمای قالب ریزی توجه کنیم و این کار نیازمند قالبیه که در دمای بالا دفرمه نشه. علاوه بر مقاوم بودن در برابر دما برای بعضی اشکال و مدل ها فقط قالب پلاستیکی در بازار وجود داره و یا پیدا کردن قالب فلزی خاص، زمانبر و پر هزینه میشه. در این موارد قالب پلاستیکی گزینه مناسب تریه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *